Potaknuti svakodnevnim pitanjem “kada će velika igra biti ponovno dostupna?” odlučili smo vas upoznati s procesom nastajanja društvene igre. Jedno od čestih pitanja je također gdje proizvodimo igru. I nije tajna, hej pa piše na kutiji. 🙂 No, proizvodnja igre je ono zadnje u cijelom procesu i to je ono što ne radimo mi, nego strojevi (i puno ruku).
Moderne društvene igre
Mnogi od vas nisu ni svjesni veličine industrije društvenih igara, odnosno igara na ploči ili ti stolnih društvenih igara (bolje zvuči board game :D). Kako postoje knjige, filmovi i video igre raznih žanrova, isto tako postoje i društvene igre raznih tematika. Osim raznih žanrova, postoji i puuuno raznih mehanika igranja koje su toliko uzbudljive da samo želite igrati još i još.
Jednom kada uđete u svijet modernih društvenih igara, teško ćete se iz njega izvući i igra “Čovječe ne ljuti se” postat će vam dosadna i smiješna. U Hrvatskoj moderne društvene igre nisu toliko popularne kao u svijetu, ali kod nas postoji Udruga “Igranje” koja ima svoj prostor gdje možete doći i isprobati hrpu igara. 🙂
No, hajdemo mi popričati o procesu nastajanja društvene igre.
Proces kreiranja društvene igre
Osmišljavanje društvene igre u prosjeku traje od 6 do 12 mjeseci, a kako izgleda cijeli postupak?
Ideja i koncept igre
Naravno, prvo morate imati ideju. U industriji društvenih igara obično se prvo odabere tema igre i odlučuje kako želite da se igrač osjeća tijekom igranja. No, kod nas je slučaj bio malo drugačiji. Prvo smo uvidjeli potrebu i problem, te nakon toga odlučili napraviti rješenje – društvenu igru koja će djeci pomoći u izražavanju i razvoju mašte i kreativnosti.
Tako je nastala ideja o storytelling igri, odnosno igri pripovijedanja bajki. U samom startu je odluka bila da igra bude kooperativna, a željeli smo postići da se igrači tijekom igre osjećaju slobodno kreirati svoj svijet i proživjeti vlastitu bajku. No, o nastanku Čiri-biri bajke smo već pisali ovdje.
Mehanika
Sljedeći korak je osmisliti mehaniku igre. To se odnosni na određivanje cilja igre i kako se do njega dolazi, koje su sve strategije i što se sve u igri može raditi u vidu akcija, koji su elementi potrebni za igru i koliko njih, te ti kako se oni koriste.
There are only three forms of high art: the symphony, the illustrated children’s book and the board game.
Brian K. Vaughan
Ovdje je potrebno dosta matematike, statistike i mozganja kako bi se osmislila cjelina koja će funkcionirati te biti igriva i zabavna neograničeni broj puta. Primijetit ćete da se mehanike u igrama ponavljaju, kao npr. bacanje kockice, izvlačenje karata, pomicanje pijuna, slaganje polja, skupljanje resursa i sl., ali poanta je da se kombinacijom raznih mehanika postigne željeno iskustvo koje igrači proživljavaju tijekom igranja.
Dizajn
Dizajn igre je usko povezan sa samom mehanikom. Kada znate koje mehanike ćete koristiti u igri i koji su vam elementi potrebni, određujete njihov izgled, veličine i potrebne informacije koje se na njima nalaze. Također određujete na koji način će se koristiti elementi igre i kako će međusobno funkcionirati. Bitno je znati da dizajnirate iskustvo igrača te da je jako važno da elementi igre budu logični za korištenje i navode igrače da lakše shvate i slijede pravila igre.
Mnogi dizajneri društvenih igara odmah krenu tražiti ilustratora, ne shvaćajući da je grafički dizajner jednako važan u tom poslu te da dizajn treba odrediti prije ilustriranja. Grafički dizajner se brine da sve bude čitljivo, mapira informacije kako bi bilo jednostavno u igri uočiti ovo što je važno u pojedino trenutku i čini sveukupni izgled boljim. Ovo je veoma dug i skup posao.
Ilustracija
Kada znate kako vam izgledaju svi dijelovi i što na njima treba biti, preostaje samo dodati posljednji “začin”. Ilustracije su slike na elementima igre koje uvelike pridonose vizualnom dojmu i vizualiziraju nam tematiku igre pa nas time dodatno stimuliraju da se uživimo u predstavljeni svijet.
One su neizostavni dio društvenih igara i imaju zapravo veliku ulogu u tome koliko će se igračima dopasti igra.
Prototip i testiranje igre
Kada su svi prethodni koraci napravljeni, vrijeme je za izradu prototipa i testiranje igre. Ovo je vrlo važno kako biste znali je li igra “igriva” i kakvo je iskustvo igrača. Vrlo često se u testiranju otkriju neke greške ili nedostaci u mehanici koje se nakon toga poprave.
Proizvodnja igre
Nakon što ste završili s kreiranjem igre, vrijeme je za proizvodnju.
Priprema za tisak
Prvi korak je priprema za tisak. Ovo je također dug i mukotrpan posao. U svijetu postoje specijalizirane tvornice koje proizvode samo društvene igre i ljudi koji vam pomažu isplanirati cijelu proizvodnju i pripremiti igru za tisak jer se obično društvene igre sastoje od mnogo različitih elemenata. U Hrvatskoj ne postoji ništa slično i vrlo je teška optimizacija same proizvodnje kako bi ona bila isplativa.
Kada je planiranje i cijela priprema gotova, strojevi odrade svoj dio posla, no veliku većinu posla također moraju odraditi i ljudi upravo zbog količine različitih specifičnih elemenata koje društvene igre sadrže.
Nabava elemenata za igru
Iste ove specijalizirane tvornice koje tiskaju društvene igre, proizvode i ostale elemente za igru kao što su kockice, figurice i drugi dijelovi koje možete pronaći u raznim igrama. Tu je također organizator tih elemenata, odnosno umetak za kutiju u koji se poslože svi elementi igre. Kako u Hrvatskoj to ne možemo naći kod istog proizvođača, potrebno je odvojeno planirati i koordinirati taj dio proizvodnje.
CE oznaka
Ako želite svoju igru prodavati na tržištu, trebat ćete ju testirati kako bi dobili CE oznaku. Ona garantira da su svi materijali i sve boje u igri sukladne europskim standardima i da nisu opasne za korištenje. Testiranje također traje neko vrijeme.
Za kraj, ono što još želimo naglasiti je da u svijetu postoji jako malo ljudi koji sami naprave sve ove korake. Najčešće svaka igra ima zasebne osobe od kojih se svaka bavi jednim aspektom produkcije igre: jedna smišlja dizajn mehanike, druga radi grafički dizajn, treća kreira ilustracije, četvrta piše tekstove i pravila, peta sve skupa koordinira i provjerava itd.
No, ima i onih koji uspiju sve napraviti sami. Jedna od njih je i autorica hrvatske društvene igre Čiri-biri bajka. 🙂